Verslag Den Bommel - Halsteren 16 december 2023 Terug

Verslag door Rombout van Reijn

Op het eerste weekend van de winterstop, zaterdag 16 december, stond de inhaalwedstrijd tussen vv Den Bommel en vv Halsteren op het programma. Een wedstrijd die een week eerder was afgelast vanwege de weersomstandigheden. Helaas zou het na afloop niet zozeer over het voetbal gaan, maar meer over het opmerkelijke optreden van de scheidsrechter.

Als scheidsrechter wil je graag een onzichtbare rol spelen, het spel (bege)leiden en vooral geen nadrukkelijk stempel op de wedstrijd drukken. Helaas beheerst scheidsrechter Swagers dat aspect van zijn rol nog onvoldoende. Twee buitenspeldoelpunten, een grensrechter die eerst werd weggestuurd maar later mocht blijven staan, een omstreden penalty, en verwarrende beslissingen zorgden voor frustraties en discussies op en rond het veld. Het gesprek na de wedstrijd concentreerde zich dan ook vooral op de scheidsrechterlijke beslissingen.

Daarnaast was er een trainer die vooral liep te provoceren en een andere die zich liet provoceren, het had allemaal weinig met voetbal te maken maar kennelijk hoort dat er tegenwoordig bij. Het feit dat de aandacht lange tijd vooral op zaken buiten de lijnen was gericht zegt genoeg over het voetbal binnen die lijnen.

De eerste helft begon goed voor Den Bommel, met een licht veldoverwicht. In de 14e minuut scoorde Wesley Bakker uit een vrije trap van Johnno Bakker, maar het doelpunt werd afgekeurd wegens vermeend buitenspel. Halsteren scoorde daarna wel bij de eerste de beste gelegenheid dat ze voor het doel van Den Bommel opdoken. Een discussie tussen de scheidsrechter en de grensrechter leidde al in de 27e minuut tot de staking van de wedstrijd. Onduidelijkheid overheerste, maar na een korte onderbreking werd tot ieders verbazing het spel hervat alsof er niets was gebeurd, inclusief de weggestuurde grensrechter. Intussen was helaas een deel van het publiek al afgehaakt en had besloten dat het de druilerige vrije zaterdagmiddag beter op een andere manier kon besteden. Tot de rust veranderde er niets meer aan de 0-3 stand.

Na de rust domineerde Den Bommel, met Halsteren dat loerde op de counter. Johnno Bakker scoorde, en een makkelijk gegeven penalty benut door Patrick Verolme bracht Den Bommel terug in de wedstrijd. Halsteren vergrootte daarna echter weer snel de voorsprong tot 2 doelpunten, maar een eigen doelpunt door Halsteren zorgde weer voor de 3-4 aansluiting met nog 5 minuten op de klok. In de laatste seconden van de wedstrijd scoorde Halsteren helaas nogmaals uit een counter, waarmee de eindstand op 3-5 kwam.
De van de zondagtak (Hoofdklasse B) “geleende” Jasper Gunther scoorde deze middag 3x.

Het tumultueuze verloop en de discutabele arbitrale beslissingen overschaduwden spijtig genoeg de wedstrijd. Door de 3e nederlaag op rij is het voor Den Bommel zaak om in de winterstop de wonden te likken en na de hervatting beter voor de dag te komen. Het is duidelijk dat het team in een dip zit en in de winterstop stappen moet zetten om de prestaties te verbeteren. Die winterstop is kort want op 13 januari staat al de inhaalwedstrijd tegen streekgenoot DVV’09 op het programma dat één plaats onder Den Bommel op de ranglijst staat.