Verslag Vrederust-Den Bommel 02 december 2023 Terug

DOOR ROMBOUT VAN REIJN

Op een grijze zaterdagmiddag, 2 december, trok vv Den Bommel naar het verscholen sportcomplex van VV Vrederust in Halsteren bij Bergen op Zoom. Het landgoed Vrederust herbergt deze voetbalvereniging, ontstaan in 1938 voor personeelsleden en patiënten van de psychiatrische inrichting Vrederust. De faciliteiten bleken bescheiden, maar het historische karakter gaf de locatie een bijzondere sfeer.

De eerste helft toonde Den Bommel als bovenliggende partij, wat niet verwonderlijk was gezien Vrederust op de 12e plaats stond en Den Bommel op de 4e plek in de competitie. In de 29e minuut opende Wesley Bakker de score voor Den Bommel, gevolgd door een gelijkmaker van Vrederust vier minuten later. Een laatste kans voor rust resulteerde in een 1-2 voorsprong via Johnno Bakker.

Na de rust zette Den Bommel het spel voort zoals voor de pauze, met kansen voor beide teams, maar geen van beiden kon een doorslaggevend verschil maken. Tot de 88ste minuut, waarna Vrederust verrassend drie keer scoorde en de wedstrijd naar zich toe trok. De oorzaak van de onverwachte ineenstorting van Den Bommel is onduidelijk, maar het lijkt te liggen in vermoeidheid en een wat naïeve zoektocht naar meer doelpunten, terwijl het behoud van de voorsprong verstandiger zou zijn geweest.

Een vermoeide Coen Kornet was vervangen door Lars Vervloet, maar een dergelijke wissel was niet eerder aanleiding voor zo’n verval. De ploeg leek naïef op zoek te gaan naar uitbreiding van de voorsprong, het kreeg de deksel op de neus wat het resulteerde in een vrije ingekopte corner en 2 effectieve counters van Vrederust. Het is niet de eerste keer dat Den Bommel zich zo laat verrassen, en het is cruciaal dat de ervaren spelers de ploeg hiervoor gaan behoeden.

Het verlies tegen een lager geplaatste tegenstander is de tweede keer in twee wedstrijden en doet vermoeden dat Den Bommel zich aanpast aan het niveau van de tegenstander. Het team zal moeten werken aan een volwassenere benadering van wedstrijden, vooral tegen lager geklasseerde teams waar de punten voor het oprapen liggen. Door deze uitslag zakt Den Bommel naar de 5e plaats en voelt de hete adem van de hele middenmoot in de nek. Nummer 9 staat slechts 1 punt achter!

De spreekwoordelijke Bommelse najaarsdip lijkt te hebben toegeslagen en er zal een verandering nodig zijn om deze wisselvallige prestaties om te buigen naar een stabiele en winnende vorm. Gelukkig komt de winterstop net op tijd.