Verslag Krabbendijke-Den Bommel 18 november 2023 Terug

Door Rombout van Reijn

De wedstrijd van Krabbendijke tegen Den Bommel deed op zaterdag 18 november veel denken aan de halve finale Champions League uit seizoen 2008-2009 tussen Chelsea en Barcelona. Dat was niet vanwege de ambiance, die ontbrak mede door het weer op het troosteloze sportcomplex Krabbendijke. Het was ook niet door het spectaculaire voetbal dat beide ploegen op de mat legden.

Nee, de vergelijking werd opgedrongen door het alter ego van Tom Herring Øvrebø in de vorm van scheidsrechter van Hoogdalem die, net als Øvrebø destijds, op onnavolgbare en warrige wijze de wedstrijd leidde en als het hem uitkwam zijn eigen regels toepaste. Het zorgde voor veel verwarring en frustratie, vooral bij Den Bommel want het resultaat verbloemde veel, zo niet alle, frustraties bij Krabbendijke. Je verliest nooit van de scheidsrechter en dat was ook nu niet het geval dus Den Bommel moet vooral naar zichzelf kijken maar geholpen heeft het optreden van de leidsman zeker niet.

Den Bommel begon prima en kwam na 33 minuten op voorsprong hoewel het een teken aan de wand was dat de score uit een corner moest worden geopend en ook nog eens door de centrale verdediger Patrick Verolme van Den Bommel. Hij is niet de grootste maar kwam goed voor z’n man bij de eerste paal waar hij de corner van Ruben Rui dos Santos achter de verbouwereerde keeper van Krabbendijke wist te koppen.

Niet veel aan de hand zou je denken. Echter Den Bommel creëert veel kansen maar heeft helaas ook veel te veel kansen nodig om te scoren en dat zou het team opbreken want na deze veelbelovende opening zou, ondanks de vele mogelijkheden, alleen door Krabbendijke gescoord worden. Daarvoor had het bovendien de hulp van Den Bommel nodig dat bij de eerste goal van Krabbendijke met veel te veel man voor de bal stond en de bal verspeelde. De bal werd daarna snel door Krabbendijke in de ruimte achter de Bommelse verdediging gedeponeerd. De snelle aanvaller van Krabbendijke gaf vervolgens de Bommelse verdediging het nakijken en ging alleen op keeper Sander van Reijn af waarna hij de kans koelbloedig afmaakte.

Intussen was Den Bommel helaas al twee zuivere penalties ontnomen door Scheidsrechter van Hoogdalem die het allemaal te weinig vond maar wel voor pietluttige overtredingen buiten de strafschopgebieden floot en nog vaker helemaal niet floot bij duidelijke overtredingen.

Den Bommel speelde deze wedstrijd in een 4-4-2 opstelling wat bij tijd en wijle meer weg had van een 4-2-4 opstelling waardoor het middenveld onderbezet was en Den Bommel met te veel mensen voor de bal stond.  Thomas Engels schoof dan het middenveld in om te ondersteunen waardoor de opstelling dan zelfs op een 3-3-4 formatie leek en weinig snelheid in de verdediging overbleef met alle gevolgen van dien..

Alle automatismen leken weg waardoor er van een soepel spelend Den Bommel niet veel overbleef. Vasthouden aan de vertrouwde 4-3-3 opstelling met Coen Kornet voor Wesley Bakker had achteraf meer voor de hand gelegen. Nu was het een rommeltje waar Krabbendijke dankbaar van profiteerde en kort na rust de 2-1 scoorde.

Den Bommel moest in de achtervolging en probeerde het nog wel maar bleef te lang te voorspelbaar voetballen en Krabbendijke hield het compact waardoor het voor Den Bommel moeilijk werd om er doorheen te voetballen. Ook een heus slotoffensief resulteerde dit keer niet in de verdiende gelijkmaker en zoals zo vaak; als je zelf niet scoort, scoort de tegenstander. Ook dit keer geholpen door het langzame nonchalante uitverdedigen van Den Bommel waar Krabbedijke van profiteerde, de bal ontfutselde en wist te scoren.

Den Bommel verloor onnodig van de nummer 13 op de ranglijst, wat voor de eerste overwinning van Krabbendijke van het seizoen zorgde. Het is voor Den Bommel belangrijk om te leren van deze wedstrijd, vast te houden aan automatismen, geen onnodig balverlies te lijden, en vooral kansen af te maken. De komende streekderby tegen DVV’09 biedt de kans om te laten zien dat ze hebben geleerd van deze ervaring. Ondanks het verlies behoudt Den Bommel de derde plaats, met respectievelijk 2 en 3 punten achterstand op VVC’68 en De Jonge Spartaan, dat de koppositie heeft overgenomen. Het heeft echter nog maar 2 punten voorsprong op achtervolger Halsteren.