Verslag Den Bommel-DJS 07 oktober 2023 Terug

Door Rombout van Reijn

De Derby, een Goerees foutenfestival.

Deze zaterdag stond voor vv Den Bommel de Goereese derby tegen De Jonge Spartaan uit Middelharnis op het programma en dat zijn altijd beladen potjes. Het was een recept voor een heerlijk voetbalfeest en de talrijke toeschouwers op sportpark “De Kruus” gingen ervan uit een smakelijke wedstrijd opgediend te krijgen, maar kregen in plaats daarvan een melige potje voetbal-stamppot door beide teams voorgeschoteld. Een foutenfestival waar uiteindelijk het team met de minste fouten aan het langste eind wist te trekken.

Even na 14.33 uur gaf de jonge scheidsrechter Baysan het startsein en begon het aftasten door beide teams, een spelbeeld dat de hele eerste helft zou kenmerken. Het spel golfde lange tijd heen en weer zonder hoogstaand voetbal en met veel fouten door beide teams. Er ontstonden een aantal halve kansjes voor beide teams maar zonder echt gevaar bij beide doelen.

Dat veranderde in minuut 29 toen een doelschop van de keeper van De Jonge Spartaan gemist werd door de verdediging van Den Bommel waarna de spits de kans goed af maakte en de keeper van Den Bommel kansloos liet.

Den Bommel was hierdoor niet aangeslagen want van dominatie door De Jonge Spartaan was geen sprake en er viel dus ook nog wel wat te halen voor Den Bommel. Ze werden daarbij geholpen door de keeper van De Jonge Spartaan die meedeed in de algehele malaise en een simpele terugspeelbal in de zestienmeter oppakte wat een indirecte vrije schop voor Den Bommel opleverde ter hoogte van de penaltystip. Geheel in de geest van de wedstrijd wist Den Bommel echter ook dit presentje niet uit te pakken, het schot passeerde wel de gehele verdediging van De Jonge Spartaan maar spatte op het houtwerk uiteen. Ook uit de rebound werd niet gescoord. Kort hierna werd gefloten voor de rust.

Na de rust gingen beide teams door met waar ze mee bezig waren en dat was dus niet hoogstaand voetbal maar vooral ballen wegschieten en met de lange bal de aanvallers proberen te bereiken. Het volgende doelpunt van De Jonge Spartaan kwam letterlijk uit de lucht vallen toen een als voorzet bedoelde vrije schop vanaf links pardoes in de kruising belandde van het Bommelse doel. Het zag er mooi uit maar was ongetwijfeld niet zo bedoeld, nog 3 keer zou De Jonge Spartaan vanaf bijna dezelfde plek aanleggen maar geen van die keren kwam de bal zelfs in de buurt van het doel van Den Bommel. Maar het maakt niet uit hoe er gescoord wordt als er maar gescoord wordt. Den Bommel ging hierna nog meer naar voren spelen en dan is het zaak om balbezit te houden. Dat lukte aardig, maar bij één van deze aanvallen wist De Jonge Spartaan de bal te ontfutselen, Den Bommel er uit te counteren en te scoren. Dit betekende de 0-3, wat tien minuten later ook de eindstand bleek.

Het potje voetbal-stampot smaakte De Jonge Spartaan achteraf ongetwijfeld beter dan Den Bommel want de 3 punten konden worden bijgeschreven en hoe dat ging praat later niemand meer over. Slechte wedstrijden winnen is een eigenschap van ploegen die om de titel gaan strijden. De positie op de ranglijst is wat dat betreft vertekenend,  je blijft niet eeuwig de gelukkigste want het had vandaag zomaar anders kunnen lopen.

Veel positieve punten zijn er dus niet voor beide teams uit deze wedstrijd te halen of het moet voor De Jonge Spartaan het feit zijn dat zij de spaarzame kansen wel afmaken waar de voorwaartsen van Den Bommel hun goede bedoelingen elke keer in schoonheid zagen sterven. Soms moet je het simpel houden en wat geluk hebben en dat deed- en had De Jonge Spartaan. Voor Den Bommel zijn de positieve punten de jonge spelers van Den Bommel die wedstrijd na wedstrijd blijven leveren en niet onderdoen voor hun meer ervaren ploeggenoten. Ander positief punt is de jonge getalenteerde scheidsrechter die een uitstekende wedstrijd floot. In beide gevallen perspectief voor de toekomst.