Den Bommel winnaar 2e periode 29 februari 2020 Terug

Den Bommel bekroont sterk seizoen met periodetitel (door Rick Postema)

Ondanks dat de weersomstandigheden niet erg uitnodigend waren voor een leuke pot voetbal, heeft v.v. Den Bommel er zaterdag 29 februari jl. een memorabele schrikkeldag van weten te maken. In de voorlaatste speelronde van de tweede periode heeft het de strijd om een nacompetitieticket in zijn voordeel beslist. In Dinteloord werd v.v. Prinsenland verslagen, waarmee de Bommelaren niet meer bij te halen zijn door de concurrentie.

Bij aanvang van het seizoen was het lastig te voorspellen welke rol en positie voor Den Bommel weggelegd zouden zijn in de derde klasse B. Met hoofdtrainer Dennis van Gils staat er een nieuw gezicht voor de groep, waarvan verschillende basiskrachten afscheid hadden genomen afgelopen zomer. Na vorig seizoen met name in de Rijnmondregio actief te zijn geweest, staan er dit seizoen met de indeling in Zuid letterlijk krachtmetingen met voornamelijk Zeeuwse en Brabantse tegenstanders op het programma.

Na een prima verlopen voorbereiding was de seizoenstart moeizaam. In de openingswedstrijd ging de derby in Middelharnis tegen De Jonge Spartaan verloren. Ook de eerstvolgende twee uitwedstrijden betroffen verliespartijen. Titelfavoriet Halsteren bleek te sterk en ook in Klundert werd eind oktober 2019 een nederlaag geleden. Weinigen konden op dat moment vermoeden dat er na dat duel geen nederlaag meer zou volgen tot op heden. De eerste periode werd afgesloten op een prima derde positie, achter koploper Halsteren en Tholense Boys dat uit de tweede klasse gedegradeerd was.

Net voor aanvang van de feestdagen in december kon de topper tussen Tholense Boys en Den Bommel ingehaald worden. Een verdiende 3-1 overwinning onderschreef de ambitie van VVDB om zich te mengen in de strijd om de ereplaatsen. Opmerkelijk is dat geen van de tien gespeelde duels voor de winterstop onbeslist bleef. Zevenmaal won VVDB en driemaal moest het zijn meerdere erkennen in de tegenstander.

Direct bij de hervatting van de competitie was het eerste gelijkspel dan toch daar. De puntendeling met hekkensluiter Seolto voelde als een nederlaag en duidelijk was dat het niveau omhoog moest. In de wedstrijden die volgden was dit het geval, wat resulteerde in uitstekende uitoverwinningen op Kogelvangers en WHS. De thuiswedstrijden tegen DJS en Klundert eindigden beide onbeslist, waarmee de ongeslagen thuisstatus dit seizoen nog intact is. Dit alles maakt dat er zich twee kansen voor deden om de tweede periode te winnen. Bij de eerste mogelijkheid tegen Prinsenland slaagden de blauwhemden hier al glansrijk in, door met de voor deze periode illustratieve cijfers 0-3 te winnen.

Er valt niets af te dingen op deze teamprestatie. De ploeg toont zich al maanden betrouwbaar in de verdediging, onverzetbaar op het middenveld en messcherp in de aanval. In de acht gespeelde wedstrijden in de tweede periode scoorde VVDB vijftien maal en incasseerde het slechts vier tegendoelpunten. De vijf overwinningen en drie gelijke spelen leverden achttien punten op.

Het puntentotaal dit seizoen bedraagt nu drieëndertig, waarmee Den Bommel de tweede positie op de ranglijst in neemt. Koploper Halsteren behaalde in evenveel wedstrijden vijf punten meer en is de onbetwiste titelfavoriet. Het zal in VVDB en Tholense Boys, dat met dertig punten derde staat, zijn enige concurrenten voor het kampioenschap zien. Voor Den Bommel geldt dat de periodetitel een echte prijs is, maar het vanzelfsprekend de strijd om de schaal aan gaat.

Met een krappe selectie zal het gespaard moeten blijven van blessures. Daarnaast blijkt de ploeg voor zijn doelpunten erg afhankelijk te zijn van het aanvallend kwartet waarmee het gebruikelijk aantreedt. Verolme, Dos Santos en de gebr. Bakker zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor vijfendertig van de zevendertig competitiedoelpunten die dit seizoen gescoord zijn. Tegelijk is het tekenend voor de duidelijkheid die er heerst over wat er van eenieder binnen de selectie verwacht wordt en welke rol hij heeft. Vanuit die kracht kan het dit seizoen blijkbaar ver reiken.